Thursday 1 November 2012

kenapa perlu ada penyamun?

BismillahirRahmanirRahim..

Malang tak berbau..Nak note juga kat sini..nak juga..nak juga...rasa geram pada si penyamun, perompak, peragut dan yang sejawatan dengannya untuk kira-kira hampir nak sebulan yang lepas belum sudah lagi dah "mereka-mereka" ni buat hal lagi..Kali ni lebih drastik lagi.

Dipendek kan cerita, lately selalu je aku dengar dan terbaca kisah orang..tup..tup bila jadi pada diri sendiri rasa nak nangis, berdebar-debar, nak marah membuak2, nak maki hamun, nak pukul orang, sampai de rasa nak bunuh je kalau jumpa penyamun tu, last2 istighfar jelah..redha, tak de rezeki.. 

Macam ni lah..lebih kurang sebulan lepas, biasalah bila area rumah dah penuh parking, aku akan park di area kedai mamak kat depan nun.. Hari ni parking, esok dan lusa berturut2.. Mungkin diorang dah aim kereta aku, jadi malam yang seterusnya tu hilang lah ke4 empat cover rim aku yang cap ayam je pun.. habis lesap dikebasnya..aku sedih sangat walaupun 1cover rim tu RM20 je. Dan kesian lah pada penyamun tu pasal cover rim aku tu berkilat pasal petang hari kejadian aku pergi cuci kete.. Hahahah..padan muka pun ada, cover rim aku tu padahal dah calar balar dah, tersagat sana sini.. Nasib la penyamun..

Dan semalam, tepat kul 12tgh mlm, ada jiran aku datang rumah bagitau ada orang nak curi kereta adik aku pulak, rupanya mamak kedai tu call jiran aku ni.. Kita orang gilir-gilir parking dalam rumah, kali ni adik aku parking kat kedai mamak pulak. Mengelabah sungguh.. penyamun sempat larikan diri, tapi kereta tak sempat dilarikan, sikit lagi, kalau lambat beberapa saat sure lesap sebiji kereta. Penyamun tu dah dapat umpil pintu, tapi memandangkan ada brother naik motor lalu kat depan kedai tu pandang2 jadi, penyamun tu cabut tak jadi larikan.. alhamdulillah, ada rezeki lagi, kalau tak, tak pasal-pasal bayar free-free je tiap bulan. 

Agak-agaknya apa lah perasaan diorang bila diorang plan nak menyamun kan?? Yang pasti diorang ni mesti sentiasa berfikiran positif kan...kan. Mesti diorang tak fikir kalau orang nampak mcm mana, kalau ada CCTV mcm mana? kalau tak sempat mcm mn? kalau kene tangkap mcm mn.. Hah part tu aku solute.. sentiasa +VE..

So moral of the story adalah berbaik-baik dengan mamak tu/ orang yang tinggal berhampiran tempat kita parking dan jangan segan-segan bagi no handphone supaya kalau dia tak nak halau penyamun tu pun atleast dia blh call, kita datang settle sendiri dan lagi satu sentiasa stering lock, boleh melambatkan usaha "mereka".    

wassalam..

No comments:

Post a Comment

Terima kasih daun keladi, ada masa comment lagi okeh =D